Jak usprawniliśmy zarządzanie stacjami roboczymi w jednym z największych instytutów naukowych w Polsce?
Bohater: Narodowe Centrum Badań Jądrowych
Główna siedziba Centrum znajduje się w Otwocku w dzielnicy Świerk. Zakłady i pracownie naukowe NCBJ zlokalizowane są także w Warszawie i w Łodzi.
Zatrudnia ponad 1100 fizyków, chemików, informatyków, inżynierów i pracowników pomocniczych. Nasza kadra naukowa to ponad 200 osób ze stopniem naukowym doktora, w tym ok. 70 profesorów i doktorów habilitowanych.
W Świerku na 44 hektarach powierzchni znajduje się m.in.:
- jedyny w Polsce jądrowy reaktor badawczy Maria,
- Ośrodek Radioizotopów POLATOM,
- Park Naukowo-Technologiczny,
- Centrum Informatyczne Świerk CIŚ z wydajnym superkomputerem (klastrem komputerowym).
W 2020 roku realizowaliśmy 107 projektów różnego typu (m.in. 38 grantów NCN, 8 NCBiR, 18 H2020, 9 Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego).
Potrzeby:
- inwentaryzacja zasobów IT we wszystkich jednostkach,
- zorganizowanie zdalnego wsparcia technicznego który miałoby wygodny dostęp do specyfikacji sprzętu i oprogramowania użytkownika,
- raportowanie wykorzystywania zakupionych licencji,
- zarządzanie instalacjami, niezależnie od praw dostępu,
- jedno zcentralizowane środowisko pracy dla administratorów,
- uaktualnianie oprogramowania pochodzącego od różnych producentów.
Uwarunkowania środowiska IT:
- 4 ośrodki, wielu użytkowników stale zmieniających swoją lokalizację,
- częściowe wsparcie Active Directory,
- ponad 1200 pracowników,
- 12 administratorów IT i pracowników helpdesk.
Instytut postanowił wypróbować narzędzie do zarządzania stacjami roboczymi od ManageEngine, czyli Desktop Central. Przeprowadzono konsultacje z zespołem, a następnie odpowiednie testy, które pracownicy ocenili pozytywnie. Wśród argumentów „za” pojawiły się także: dobry stosunek jakości doceny, kompleksowość rozwiązania oraz dobra współpraca z zespołem Intracare sp. z o.o.
Desktop Central
Szybkie i bezproblemowe wdrożenie
Niewątpliwą zaletą było szybkie i bezproblemowe wdrożenie systemu.
Zgodnie z ustalonym harmonogramem przeprowadzono konsultacje z zespołem wdrożeniowym, na
podstawie których otrzymaliśmy dokumentację z propozycją architektury. Wdrożenie głównego serwera
aplikacyjnego oraz modułów bezpieczeństwa zajęło jedynie 2 dni. Propagacja agentów systemu
przeprowadzona była częściowo za pośrednictwem polityk Active Directory, w części stacji niewspieranej
przez usługi domenowe zespół wdrożeniowy szybko i sprawnie wdrożył agentów manualnie.
Wdrożenia wraz z przeprowadzeniem szkolenia dla zespołu IT instytutu trwało jedynie 10 dni.
Korzyści z wdrożenia systemu Desktop Central oczami pracowników Instytutu
Dla zespołu niewątpliwą zaletą było zastąpienie wielu dotychczasowych rozwiązań jednym zunifikowanym
systemem zapewniającym:
- wgląd do specyfikacji stacji roboczych użytkowników,
- możliwość realizowania wsparcia zdalnie,
- przeprowadzanie aktualizacji patchy i instalacji nowego oprogramowania w rozproszonym środowisku w szczególności podczas pracy zdalnej w dobie pandemii COVID-19.
Korzyści z wdrożenia Desktop Central według pracowników NCBJ:
- podniesienie skuteczności wdrażania aktualizacji dla rozwiązań Microsoft oraz rozwiązań firm trzecich
- lepsze i łatwiejsze raportowanie zmian oraz zasobów,
- łatwiejsze masowe wdrażanie nowego oprogramowania w szczególności w dobie nagłych zmian trybu pracy a za tym i potrzeb użytkowników w czasie pandemii,
- możliwość wspierania użytkowników bez konieczności przerywania im pracy,
- łatwy i intuicyjny panel do zdalnej pomocy,
- łatwiejsze rozliczanie i zarządzanie zakupionymi licencjami,
- możliwość stworzenia kiosku z aplikacjami dla użytkowników co znacząco odciążyło prace w naszym
zespole.